En varm augusti helg sommaren 2012 när E-type spelade i stan drog jag med mig en kompis och ställde upp i Ludum Dare för första gången. Det är en tävling på nätet som går ut på att göra ett spel på 48h. Eftersom jag drog med kompisen behövde vi ställa upp i den lite mer avslappnade ”Jam” delen där tidsgränsen istället är 72h. I den förstnämnda kategorin skall en ensam person skapa all kod, grafik och ljud, denna variant har jag sedan också varit med på.
Stort fokus ligger i denna tävlingen på den kod som måste utvecklas snabbt och som också måste släppas öppet för att bidraget skall vara giltigt. Att andra skall kunna se hur spelet är programmerat är viktigt för tävlingens charm.
På den här tiden var fortfarande Markus persson kvar på Mojang och ställde själv ofta upp i Ludum dare. Att se han koda när han streamade sitt deltagande var en inspiration och sporre att detta är något vi kan klara.
Detta var den 24:de upplagan av Ludum dare och kl 03:00 natten till lördag släpps det att temat är ”Evolution”. Temat skall vara en lätt inspiration till spelet som skall utvecklas, vi tar det bokstavligt och gör ett Pokemon (de utvecklas) inspirerat spel påhejat av självaste Charles Darwin.
Nedan är en screenshot av utvecklingsmiljön med de båda utvecklarna infällda i hörnet.
Jag stod för koden och kompisen skapade all ljud och grafik.
Resultatet
När tiden är ute måste bidraget skickas in och därefter följer en period där alla deltagare skall spela varandras spel och betygsätta efter ett antal kategorier.
”Probably one of the intentionally funniest games of this competition that I’ve played so far”
TwilightFlandre
Vi starkaste sida var uppenbart varken spelmekanik eller hög grad av polish men när betygsättningen är över hamnar faktiskt vårt bidrag på åttonde plats i humorkategorin av totalt 400 ”Jam” deltagare. Vilket känns mycket mäktigt att ens se vårt namn på förstasidan!
Den ursprungliga sidan ser inte ut att finnas kvar men en arkiverad version finns här och spelet kan spelas nedan och på länken här.
På 14 år har jag lyckats tappa bort koden men genom att dekompilera binären så lyckades jag återskapa allt till den versionen ovan som kunde byggas med koden jag lagt upp på nytt här.